
Exert 3
(pp.244-256)

Why Does it Happen?   Factors in Production

We look here at key factors which affect the production and structuring of news

accounts in this area.  As we have seen, there is in general a dearth of in-depth,

analytic and explanatory material included in news reports.  Journalists in our focus

groups pointed to the problems in producing a constant flow of news items and to

pressures of time.  Newsroom discussions do not focus very often on issues of

audience comprehension or the overall effect of news programming on public

understanding.  As Adrian Monck pointed out to us, the main concern of news

producers is often the logistics of how to get the job done in the time available.  As he

noted, there are a limited number of ways in which news stories are currently told.

These include the standard news package with video inserts, or a studio discussion or

a live piece to camera by an expert journalist.  As he put it, which format is used and

what goes into the story is often dominated by the pressure to deliver a sequence of

programmes lasting exactly twenty-four minutes and thirty-six seconds (timed to the

second).  He believed that it was now very important for journalists and broadcasters

to re-orient their concerns and think about how news output could be restructured to

improve its capacity to inform.  Others also pointed to factors in the current

organization of news programming which limited the ability of journalists to explain

and analyse.  One participant in the focus groups was a professional photographer and

he commented that:

Part of the problem is just the way the news medium works nowadays – where



you are geared up to having constant twenty-four hour news and you get the

feeling that some of the journalists on the spot are spending more time in front

of a camera because they have to do fifteen different TV news programmes

and four different radio programmes, than they are actually finding out what’s

happening in the story, and that means we do not get as much analysis, as

much colour, as much depth in what’s going on.  You get moment by moment

repetition. (Middle-class male group, London)

Lindsey Hilsum also noted the pressures of time but linked this to the specific

difficulties of covering the Israeli/Palestinian conflict, with its long complex history in

which explanations are intensely contested:

There are two problems…how far back do you go is one and the other is with

a conflict like this, nearly every single fact is disputed…I think, “Oh God the

Palestinians say this and the Israelis say that” and I have to, as a journalist-

make a judgement and I say this is what happened and it’s quite clear and

there are other things where I wasn’t there and I didn’t see it with my own

eyes.  I know it’s a question of interpretation so I have to say what both sides

think and I think sometimes that stops us from giving the background we

should be giving, because I think well, bloody hell, I’ve only three minutes to

do this piece in and I’m going to spent a minute going through the arguments.

(Middle-class female group, London)

But as she notes, the journalists should be giving the context and our study suggests

that the removal of it has important consequences.  As we have indicated, the absence



of key elements of Palestinian history makes it difficult to understand their

perspective.  Their actions could appear without context and in consequence they may

be seen as ‘initiating’ the trouble.  In contrast, each time the Israelis acted, they gave

an explanation which sought to legitimize what they were doing.  Israeli views on

terrorism and the rationale for their actions were clearly included on the news, and

Israelis were more frequently quoted and featured than Palestinians.  A key reason for

this disparity was the very efficient public relations machine which the Israelis

operated to supply information to journalists.  At the same time it was sometimes

difficult for journalists to obtain information from the Palestinian side about current

events.  We interviewed a US journalist who had headed a Jerusalem based news

agency in the period before the intifada.  He described to us the close links between

the Israelis and the bulk of the journalist community.  As he noted, most journalists

actually lived in Israel and were regularly supplied with information:

Nearly all [the journalists] lived in Israel or West Jerusalem, rather than in

Palestinian areas.  The Israelis were very nice to them.  They speak their

languages, they dress like us, for the most part they act like us.  They press the

right buttons.  The other thing is the Israeli efficiency, “you want these

documents, I’ll get them for you”, miles of statistics! (1)

He believed the Palestinian operation was far less effective:

Palestinian spokesmen are their own worst enemy.  They often come across as

boorish, the message is often incoherent.  Official Palestine does have a

method problem.  They miss the essential points.  Arafat is a one man show,



he is almost always incoherent.  It’s not entirely their fault, they are always in

the position of responding to ludicrous positions, which have been established

by Israeli spokesmen.

He also noted the difference in that the Israeli approach was essentially pro-active

while the Palestinians were essentially re-active:

Palestinians don’t have a clear public relations approach.  They [Palestinians]

start from a reactive approach.  I get 75-100 emails a day from official Israeli

sources and organisations which support (about 15 per cent from government,

the rest lobbyists and supporters).  I get perhaps five a week from Palestinians

sources.

(Interview, June 2002)

In contrast, some British Zionists with whom we spoke took the view that there were

weaknesses in Israeli press and public relations, particularly in the Israeli Defence

Forces (IDF).  Joy Wolfe from the Women's International Zionist Organisation

commented on the 'inexperience' of the IDF team who have 'very poor communication

equipment and not even a proper English-speaking translator who can put out a decent

and accurate press release' (23 October 2003).  Overall, however, it does seem from

our research that the Israelis achieved much more space for their viewers than the

Palestinians (as shown, for example, in the relative reports of reported

statements/interviews).



British journalist, Robert Fisk has also described how the regular supply of

information and well organised public relations can set agendas in news:

The journalists’ narrative of events is built around the last thing someone has

said and the last thing, given the constraints of time and the rolling news

machine, that they have heard on the agency wire.  So what you would find on

television in the last few weeks is that every time an Israeli statement was

made, it was pushed across at the Palestinians.  So the Israelis would say:

“Can Arafat control the violence?” and instead of the television reporters

saying: “Well that’s interesting, but can the Israelis control their own people?”

the question was simply taken up as an Israeli question and became part of the

news agenda.  There seemed to be no real understanding that the job of the

reporter is to analyse what’s really happening, not simply to pick up on the

rolling news machine, the last statement by one of the sides.  And given the

fact that the Israelis have a very smooth machine operating for the media,

invariably what happened is, it was Israel’s voice that came across through the

mouths of the reporters, rather than [having] people who were really making

enquiries into both sides and what both people were doing.

(The Message BBC Radio Four, 20 October 2000)

It has often been noted that it is easier for journalists to accept the routine supply of

information than to undertake the difficult, expensive and sometimes dangerous path

of generating independent material.  Journalists who were working in the occupied

territories complained of extensive intimidation and it has been suggested that this has



worsened as the intifada gathered momentum.  The veteran BBC correspondent, Keith

Graves has written in the Guardian that:

When I was first based in the Middle East as a BBC correspondent thirty years

ago, Israel was rightly proud of its position as the only country in the region

where journalists could report freely.  Not anymore.  Under the Sharon

government intimidation of reporters deemed ‘unfriendly’ to Israel is routine

and sanctioned by the government.

(12 July 2003)

Organisations such as the Foreign Press Association in Jerusalem and Reporters Sans

Frontiers have accused the Israelis of  deliberately targeting gunfire at journalists,

noting that eight had been wounded (The Observer, 17 June 2001). (2)  A recent

programme on Channel Four television gave a detailed account by journalists of what

they regarded as the deliberate killing of a colleague by Israel security forces, when

he had been filming the bulldozing of Palestinian homes. (3)

The Palestinian Authority has also made attempts to limit unfavourable coverage by

for example, trying to control what is filmed.  But it is clear that overall, Israel’s

public relations and system of information supply is far more sophisticated and well

resourced.  There are also powerful lobbies which support them in the US and to some

extent in Britain.  The Independent for example has reported that ‘the Israeli embassy

in London has mounted a huge drive to influence the British media’.  The paper

quoted the embassy’s press secretary as saying that:



London is a world centre of media and the embassy here works night and

day to try to influence that media.  And, in many subtle ways, I think we

 don’t do a half bad job, if I may say so…We have newspapers that write

consistently in a manner that supports and understands Israel’s situation

 and its challenges.  And we have had influence on the BBC as well.

(The Independent, 21 September 2001)

   The Observer has also written of the intensity of this campaign, noting that:

A new front is opening in the intifada.  Faced with increasing international

criticism of its handling of the Palestinian uprising, the Israeli government of

Ariel Sharon and its allies in the powerful and influential pro-Israeli lobby,

have stepped up their efforts against international media reporting of the

current crisis.  News organisations that fall foul of Israel are accused of  being

pro-Palestinian at best, and at worst anti-Semitic.

(The Observer, 17 June 2001)

Journalists spoke to us of the personal criticism and ‘flak’ which they had received.

Lindsey Hilsum from Channel Four News commented on 'the number of emails that I

receive saying that I’m anti-Semitic because I’ve written something they don’t like

about Israel' (in Focus Group: Middle-class females, London).

The Observer also noted the organised nature of letter writing campaigns:



For many years, pro-Israel organisations have organised letter-writing

campaigns to protest against articles and programmes they dislike.  With the

development of email, this activity has grown enormously.  Websites…target

individual journalists and provide ready-written letters of complaint for

subscribers to send out.

(The Observer, 17 June 2001)

Pro-Israel groups often argue that both ‘bias’ in the media and physical attacks upon

Israel are at root, caused by anti-Semitism.  There is certainly evidence of anti-

Semitism in the speeches of some Muslim clerics and in the Arab media. (4)  The

Israelis have occasionally pointed to this as part of making their own case.  We spoke

in some detail about this with Nachman Shai, who was a key Israeli spokesman in the

early period of the intifada.  He was also Director General of the Ministry of Science

Culture and Sport and had been chief spokesperson for the IDF (Israeli army), at the

time of the Gulf War.  His view was that Israel tended to avoid using anti-Semitism as

an argument.  He also noted that it was more significant as an issue to Jews living

outside Israel: 'Anti-Semitism doesn’t have the same significance to Israelis as to non-

Israelis, since we are not exposed to it in our everyday life.'

(interview, 15 August 2003)

There was another very important issue which affected the contemporary

development of Israeli Public Relations.  After the events of September 11th and the

attack on America, Israel had stressed its role as part of the ‘war against terror’.  This

had much more ‘general’ connotations in terms of presenting Israel as one part of the

Western Alliance.  As Nachman Shai commented:



We selected the first,[war on terror] instead of the second [anti-Semitism]

because we are part of the Western world.  We very much played the first

argument.  It worked better with governments, they gave us more support.  It’s

like if you’ve run out of arguments, you’re stuck with anti-Semitism.  The first

one is based on common interests.

(Interview, 15 August 2003)

We might note that, for Israel to present itself as part of a general ‘War on Terror’

against those who dislike Western values, also has the advantage of drawing attention

away from specific actions by Israel which have contributed to the origins and

development of the Middle East conflict.  However, a final comment from Nachman

Shai was on the quality of international media coverage, including that of Britain.  He

regarded it as having improved and cited the effect of suicide bombings on how the

conflict was seen:

It has gradually become more balanced than in the beginning – the media are

now seeing more of the complicated issues than at the beginning, because of

the indiscriminate violence of the suicide bombers against the Israeli

population.

(Interview, 15 August 2003)

The essence of what Nachman Shai is saying is that the Israelis have stressed their

role in the general ‘war on terror’ rather than the issue of anti-Semitism, and also that

the coverage of suicide bombing has improved the ‘balance’ of coverage, from the



Israeli perspective.  This is strikingly different from the arguments of pro-Israeli

commentators in Britain who have stressed anti-Semitism and attacked media

coverage.

Claims that the Media are Biased Against Israel

The Observer also pointed to the influence of lobby groups such as the ‘Conservative

Friends of Israel’ which invites senior journalists to lunches at the House of

Commons.  It commented that, ‘for those working for organisations perceived as

being biased against Israel these can be uncomfortable affairs’.  Such lobby groups

often assert that the media is biased against Israel.  The Conservative MP Gillian

Shephard is quoted as saying:

Let’s not forget that Israel feels under siege.  And it literally is.  That is

what drives the feeling of ultra-sensitivity.  They feel that there is bias and

there is a conspiracy against them.  There is a perception that Israelis are

portrayed as instigating the problems and that the historical context of the

threat against Israel is forgotten.  There is a feeling too that Israel – which is a

tiny island of democracy amid much less democratic neighbours – never gets

enough credit for what it has achieved.

(The Observer, 17 June 2001)

As we have seen, our study does not support the view that Israel is portrayed unfairly.

Yet, Gillian Shepherd points to the deep sense of persecution which some in the wider

Jewish community still apparently feel at the hands of the media.  In February 2003

for example Melanie Phillips wrote in the Jewish Chronicle of a conference on anti-



Semitism and the discussions and evidence which were presented at it.  The recurring

theme, she notes, was, ‘a nexus of anti-Jewish hatred between fanatical Islamists on

the one hand and the British and European media on the other.’  She argues that:

Europe has waited for fifty years for a way to blame the Jews for their own

destruction.  So instead of addressing genocidal Muslim anti-Semitism, the

Europeans have seized upon a narrative which paints the Jews as Nazis and

the Palestinians as the new Jews.

She notes how the conference ‘was told about the way the British media describes

Israel’s ‘death squads’, ‘killing-fields’ and ‘executioners’ while sanitising Palestinian

human bombs as ‘gentle’, ‘religious’ and ‘kind’.’  (New threat, but Left with their

Blinkers On, 28 February 2003)  While it is clearly true that vicious anti-Semitism

exists in some Islamic groups and elsewhere, this description of the British media

does not accord with what we have found.  We were also puzzled by what some

people in our focus groups believed about TV news.  There is an interesting

phenomenon well documented in psychological studies, whereby a strong

commitment can lead to an inability to see information which contests the preferred

view or which violates a preferred expectation.  We did find in our study at least one

case where a person found it difficult literally to see what was in front of him.  The

great majority of those in our audience groups did not process information in this way

but in this case, the participant stated that the news was biased against Israel and that

the photographs which he had used in the news writing exercise were also ‘pro-

Palestinian’.  We pointed out that they had been carefully chosen.  They did in fact

include a picture of the aftermath of a suicide bombing, which showed an Israeli



ambulance with a Star of David on the side.  They also included the image of a dead

Israeli soldier being thrown from the window of a Palestinian police station.  But the

participant focused his attention very largely on an image of an Israeli tank in a

Palestinian area and expressed his concern about what people would think of this.

Overall, the results of our study suggest that it was Israeli perspectives which

predominated in TV news and this is in part the result of a very well-developed

system of lobbying and public relations. Another key factor affecting media coverage

is the very close political and communication links which exist between the US and

Britain.

The US Connection

Our content analysis showed that speakers from the US were frequently featured on

TV news and that they commonly endorsed or supported Israeli positions.  There was

no comparable referencing of the governments of other nations who were more

critical of Israel. (5)  Given the significance of the US as a world power and its

relationship with Britain, it is not surprising that the views of its politicians would be

featured but it nonetheless had a significant effect on the balance of TV news

coverage.  There is some evidence to suggest that the perspectives on the Middle East

adopted by US politicians are strongly influenced by pro-Israel lobbies.  A recent

Radio Four programme looked in detail at this and noted how the pro-Israel groups

now included the Christian Right:



Journalist: It’s time to revive one of the oldest stereotypes in American

politics, the power of the Jewish lobby.  Today, it’s not the

Jewish lobby which counts, it’s the pro-Israel and the difference

is crucial.  Two of the most formidable organisational networks

in America, the Jewish Establishment and the Christian Right

have joined forces.  Together, they can penetrate deep into the

body politic.  (A Lobby to Reckon With BBC Radio Four, 7 May

2002)

The programme visited the Cornerstone Church in San Antonio, Texas, ‘a stadium

sized arena’ with ten thousand worshippers, whose services are broadcast to millions

of homes.  The pastor’s sermon is heard:

God entered into an eternal covenant with Abraham, Isaac and Jacob that the nation

of Israel would belong to the Jewish people for ever, and forever means 2002, 3002,

4002, forever is forever.  Jerusalem is the eternal capital of the Jewish State.  (BBC

Radio Four, 7 May 2002)

The programme also pointed out the strength of Jewish American activism and the

role of AIPAC (The American Israel Public Affairs Committee).  It was also stated

that there are smaller Jewish groups in the US who are opposed to Israel’s current

policies, but the influence of AIPAC is very noteworthy:

Journalist: AIPAC’s power has become the stuff of Washington legend.

Fortune magazine consistently puts it in the top five special



interest groups.  No other foreign policy based lobby group gets

into the top twenty-five.  

(BBC Radio Four, 7 May 2002)

The programme also interviewed J.J Goldberg, a US author who has written on

AIPAC and other pro-Israel groups.  He comments on how the influence of ‘political

action committees’ has developed, through the financing of the opponents of those

who speak against Israel:

 AIPAC has a lot of influence on foreign policy, they work hard to make

sure that America endorses pretty much Israel’s view of the world and of

the Middle East.  They do it partly by convincing, partly by implied

threats.  AIPAC does not raise money for candidates but there are Jewish

PACs (Political Action Committees) that raise campaign funds for

candidates.  Four or five times over the last twenty years, these PACs

have gone after members of Congress who voted in ways that AIPAC

didn’t like.  They have flooded their opponents with money and enabled

them to beat the incumbents.  Sent a message that if you really go

against AIPAC, you’d better know where you’re next dollar is coming

from.  So that, as I’ve been told by a number of congressional aides over

the last few years, if the congressman doesn’t vote against Arafat they’ll

pay a price.  If they do vote against Arafat, there’s no price to be paid.

There’s no percentage for the member of Congress to stand up for peace,

for compromise.  Nobody is going to reward them, they’ll be punished.

   (BBC Radio Four, 7 May 2002)



As the BBC programme notes, the strength of the lobby is shown at the annual

conference of AIPAC which featured the attendance of half the US Senate and half the

members of the lower house.  It has also been argued that media coverage in the US is

strongly influenced by the pro-Israel lobby.  Michael Massing, writing in The Nation

noted that the activities of AIPAC are rarely analysed in US media:

Journalists are often loathed to write about the influence of organised

Jewry.  Throughout the Arab world, the ‘Jewish lobby’ is seen as the root of

all evil in the Middle East, and many reporters and editors – especially

Jewish ones – worry about feeding such stereotypes.  (10 June 2002)

But he also comments that the main obstacle to covering such groups is fear:

Jewish organisations are quick to detect bias in the coverage of the Middle

East and quick to complain about it… As the Forward observed in late

April, “rooting out perceived anti-Israel in the media has become for many

American Jews the most direct and emotional outlet for connecting with

the conflict six thousand miles away.”  Recently an estimated one

thousand subscribers to the Los Angeles Times suspended home delivery

for a day to protest what they considered the paper’s pro-Palestinian

coverage.  The Chicago Tribune, the Minneapolis Star Tribune, the

Philadelphia Enquirer and the Miami Herald have all been hit by similar

protests.  (10 June 2002)



Massing asks whether such protests have an effect and considers the experience of

the New York Times.  On the 6th May 2002 the paper had run two photographs of

a pro-Israel parade in Manhattan:

Both showed the parade in the background and anti-Israel protesters

prominently in the foreground.  The paper, which for weeks has been

threatened with a boycott by Jewish readers, was deluged with protests.

On May the seventh the Times ran an abject apology.  That caused much

consternation in the newsroom, with some reporters and editors feeling

that the paper had buckled before an influential constituency.  “It’s very

intimidating”, said a correspondent at another large daily who is familiar

with the incident.  Newspapers, he added, are “afraid” of organisations

like AIPAC and the President’s Conference.   “The pressure from these

groups is relentless.  Editors would just as soon not touch them.”  (10 June

2002)

Ted Turner, the founder of CNN also famously ignited an international controversy by

saying that both the Israelis and the Palestinians were engaged in ‘terrorism’.  As the

Guardian reported:

After the Turner interview appeared…there were calls for the cable and

satellite operators [in Israel] to pull CNN from their output.  One of the

main satellite operators in Israel, Yes, added CNN’s arch-rival Fox News –

perceived to be sympathetic to Israel – to its package of channels.  CNN

clearly had some talking to do, and its most senior editorial executive got



himself on the first flight out of Atlanta when he read Turner’s comments.

Eason Jordan, chief news executive at CNN spent the next week or so on a

whirlwind damage-limitation exercise [in the Middle East]. (The

Guardian, 1 July 2002)

The Guardian also noted that Fox News had ‘endeared itself’ to the conservative Right

in its approach to the Middle East conflict: 'It now refers, for example, to Palestinian

suicide bombers as "homicide-bombers".  In Israel, it is held up as a model of

‘objective’ reporting' (Guardian 1 July 2002).

Fox is part of Rupert Murdock’s organisation which has extensive media interests in

Britain, owning for example the Sun, The Times, Sunday Times, and the News of the

World.  Sam Kiley, a correspondent for The Times, resigned in September 2001,

blaming its allegedly pro-Israeli censorship of his reporting.  He spoke of Rupert

Murdock’s close friendship with Ariel Sharon and heavy investment in Israel.

Writing in the London Evening Standard, he commented that:

The Times foreign editor and other middle managers flew into hysterical

terror every time a pro-Israel lobbying group wrote in with a quibble or

complaint and then usually took their side against their own

correspondent… I was told I should not refer to ‘assassinations’ of Israel’s

opponents, nor to “extra-judicial killings or executions”. (Quoted in The

Guardian, 5 September 2001)

The Guardian also reported Kiley as saying that:



Murdock executives were so scared of irritating the media mogul that

when [Kiley] interviewed the Israeli army unit responsible for killing a

twelve year old Palestinian boy, he was asked to file the piece without

mentioning the dead child.  (5 September 2001)

The Daily Telegraph has also been the subject of disputes over its Middle East

coverage.  The proprietor of the Telegraph group, Conrad Black is strongly

supportive of Israel and journalists complained that this was affecting editorial policy.

In March 2001, The Guardian reported that:

Three prominent writers – all of them past contributors to Mr Black’s

Telegraph group have signed a letter to the Spectator accusing him of

abusing his responsibilities as a proprietor.  Such is the vehemence with

which Mr Black has expounded his pro-Israeli held view, they say, no

editor or reporter would dare write frankly about the Palestinian

perspective. (Guardian 16 March 2001)

On the same day in the Guardian, William Dalrymple, one of the authors of the

letter wrote:

A press baron is an immensely powerful figure.  With that power, comes

responsibilities, and those responsibilities are abused when he makes it

clear that certain areas are off-limits to legitimate enquiry, and that careers

will suffer if those limits are crossed. (Guardian 16 March 2001)



The pressures of organised public relations, lobbying and systematic criticism

together with the privileging of Israeli perspectives by political and public figures,

can affect the climate within which journalists operate.  There is no total control

and there are areas of the media where the debate is relatively open.  But these

factors go some way to explaining why journalists sometimes have difficulty in

giving a clear account of the Palestinian perspective, while they can apparently

more easily facilitate that of the Israelis.

Endnotes

1. Relationships became more fraught after the outbreak of the intifada.  Journalists accused the

Israeli armed forces of deliberate intimidation.  We were also told that it was especially difficult

for journalists whose work was actually seen in Israel (notably CNN and the BBC).  One journalist

was said to have taken her name from the door where she lived because of the amount of hate-mail

which she received.  Journalists who are based in Israel tend to live in West Jerusalem.  Those who

are passing through on short-term assignements often stay in the American Colony hotel in East

Jerusalem - a place Melanie Phillips suggests is often used successfully by Palestinians to establish

contacts (Jewish Chronicle, 31 October 2003).  She also complains that because of a mixture of

arrogance and despair the Israelis are not sufficiently committed to their public presentation.  She

says they take the view that Jews 'are no longer prepared to justify their own existence'.  Yet

paradoxically she also notes that the Israeli government press office and other ministry spokesmen

deluge journalists with information and offers of help (Jewish Chronicle, 31 October 2003).  The

consequence of what she sees as Israel's public relations failure is that those who support Israel are

left to run a gauntlet of 'lies and vilification'.  Both sides often accuse the other of lying.  Joy

Wolfe, from the Women's International Zionist Organisation, commented to us on 'all the lies' by

the Palestinians in the portrayal of Jenin.  But we also had two very senior journalists saying to us

independently that, 'the Israelis lie and lie' and 'the Israelis lie all the time' (August 2003).  Other

journalists have criticised the quality of Palestinian accounts.  What emerges from all this is that



both sides complain about the quality of their own public relations and about the actions of the

other side, but Israel and its supporters do have a comparatively well-resourced system and their

views are well featured on TV news.

2. The Israelis also accused the Palestinians of intimidating journalists but the FPA was reported to

have disputed this and to have laid the blame on the Israelis (The Observer, 17 June 2001).

3. The Killing Zone, Channel 4, 18 May 2003.

4. See for example a recent article by David Aaronovitch noting that: ‘The amount of anti-Semitic

literature, journalism and television in Arab countries is voluminous…what on earth is the blood

libel doing in a column in a respected Egyptian mass daily paper, Al-Ahram, in a book by the

Syrian defence minister and in broadcast sermons from various Palestinian mosques?’ (‘The New

Anti-Semitism’ The Observer, 22 June 2003).

5. As we have indicated above, in our samples from 2001 and 2002 there was a very strong

dominance of reported statements, interviews/on-screen appearances from US politicians,

outnumbering even those from Britain (US 66 and British 33).


